Úplně normální report z Natsuconu (2014)

Poněvadž jsem se na rozdíl od Animefestu tentokrát dokonce účastnil nějakého toho programu, rozhodl jsem se pro takový kraťoučký report. Vidím to na zhodnocení těch několika přednášek, co jsem navštívil krom té naší, pár slov o tom, co se mi všeobecně líbilo a nelíbilo, a nakonec nějaké plky kolem. Nu, uvidíme, jak to dopadne.


Přednášky aneb Pojďme se trochu vzdělat, ne?

 

Hned po pátečním příchodu jsem zamířil na Náboženství Japonska I od Vencálka, když už jsme se o tom v čajovně tolik bavili. Respektive Grek pořád říkal, jak se na to musí zajít podívat, že ještě nikdy neslyšel vykládat šintoismus tak, jak by si to představoval. Mohl bych odbočit a začít rozebírat, proč s jeho koncepcí zas tak úplně nesouhlasím, ale to s ním raději doproberu naživo. Teď se pojďme zaměřit na přednášku.

Po informační stránce nemám kromě nesrovnalosti ohledně rozmachu buddhismu, kterou jsme vyřešili přímo po přednášce, víceméně žádné výhrady. Největší problém tkvěl v tom, jak byly tyto informace publiku podávány. Pro začátek bych přednášejícího mohl přirovnat k jisté autorce jisté učebnice japonštiny přednášející na jisté univerzitě o dějinách japonského myšlení. Na rozdíl od ní nebyl samozřejmě tolik učený, zato ve stylu přednášení se jí vyrovnal téměř dokonale. Celé to totiž probíhalo stylem: „Tak si nejdřív rozdělíme všechna náboženství, co v Japonsku byla. Máme tady ainuskou mytologii, rjúkjúanskou mytologii, buddhismus a šintó. Takže Ainuové věřili v tohle, tohle a tohle a měli tyhle a tyhle zvyky. To bylo období Džómon, které bylo od tehdy po tehdy. A vlastně se tomu dá říkat košintó, což je takové japonské protonáboženství. Rjúkjúané to měli hodně podobné jako Ainuové. Také věřili v to a to a to a měli tyhle a tyhle zvyky. Po Džómon přišlo období Jajoi, které bylo tehdy a tehdy. Nu, a potom bylo období Jamato, které bylo tehdy a tehdy. To se začalo se šintoismem, který obnáší to a to a hlavně se bojí kegare, které se však dá smazat pomocí harae. Jo, a Japonci v těch svatyních, kterým se džindža, očišťují i počítače třeba. To jen tak na okraj. Ale vlastně by to stačilo, jdeme raději skočit na buddhismus. Ten přišel buď v tomhle roce, tomhle roce anebo se také píše tenhle rok. Ani jeden rok se nedá potvrdit, ale tak píše se to. Původně přišel z korejského království jako dar. Dělil se původně na tyhle a tyhle sekty a potom přišel ezoterický buddhismus, který přinesli Kúkai a Saičó. Ty založili sekty Šingon a Tendai. A rozvinul se i amidistický buddhismus a pak tu byl mnich Ničiren…“.

Stručně řečeno se jednalo o chrlení neskutečného kvanta informací na lidi, kteří povětšinou přišli japonskou historií nedotčení jako padlý sníh. Navíc byl celý výklad podáván ve velice suchém stylu, takže jsem měl místy problém udržet pozornost i já sám.

Asi bych tedy doporučil pokusit se budoucí přednášky tohoto typu nějakým způsobem více ozvláštnit (kupříkladu vyprávění o ainuském zvyku, jenž se týkal ukradení medvíděte a jeho následná výchovy, bylo dle mého soudu dozajista opravdu vhodná vsuvka) a určitě se pokusit ubrat množství cizích termínů. A když už to bude nutné, tak je nepodávat pouze jako suchá fakta a pak hned jít dál, ale najít si k nim v rámci možností nějakou zajímavost (něco na způsob zmínky o císaři Šómuovi v souvislosti s rozšiřování buddhismu).

Takže řečeno v kostce. Přespříliš mnoho sic pravdivých informací nacpaných do hodně krátkého časového úseku vždycky dělá neplechu. Přednášející ovšem vypadal jako rozumný člověk, takže věřím, že má potenciál se do příště polepšit.

 

Jako další bod programu jsem v doprovodu Greka a hintzua navštívil přednášku s názvem Císař a Japonsko od Etsu. Upřímně nevím, odkud začít. Jednalo se o poměrně rozpačitý výstup plný faktických chyb a zásadních neznalostí ohledně japonské historie. Tedy osobně jsem čekal nějaké povídání o pozici císaře po druhé světové válce s krátkým historickým uvedením. Případně vyprávění o tom, co který poválečný císař provedl či neprovedl (prostě informace na bázi kompletního zničení ekosystému jezera Biwa). Nu, nakonec se přednášející nejistě rozpovídala o prvním bájném císaři, o němž se píše v Kodžiki, a jala se pomalu prokousávat celou historií Země vycházejícího slunce až do dob přítomných. To byl dle mého názoru ten největší krok vedle, jakého se mohla slečna dopustit. Podávaná data a informace byly mnohdy nepřesné, diskutabilní a nezřídka dokonce i vyloženě zcestné. Nějak se mi nechce věřit, že by bylo čerpáno z přednášek jistých vyučujících japanistiky na jisté vysoké škole, jak nám bylo po přednášce řečeno. Respektive ano, člověk se může čas od času splést nebo něco pomíchat, ale čeho je moc, toho je příliš.

S Grekem se tak nějak shoduji v tom, že slečna má jistý potenciál. Musí ho však dle mého využít správným směrem. Osobně bych navrhoval, aby se určitě nevrhala do dalšího historickofaktického povídání. Minimálně ne tak po hlavě a bez dostatečné předchozí přípravy, jako tomu bylo tentokrát. Zajímavé by třeba mohlo být povídání o těch již výše zmiňovaných patáliích poválečných císařů a císařské rodiny obecně. Grek pak navrhl kupříkladu nějaké zaměření na to, jakou v rámci císařského rodu hrála móda.

Ovšem v takové podobě, jak byla přednáška odprezentována, ji mohu všechno jen ne pochválit. Maximálně mohu postrašit tím, že bych mohl dát echo těm jistým vyučujím, o kterých jsem se zmiňoval výše. (ww)

 

Jako poslední čistokrevný přednáškový program mohu označit Blok krátkých experimentálních přednášek, na němž bylo možné poslechnout si krátké zhruba desetiminutové výstupy hintzua, Yuffie, Sykysana a Kalisto. Za sebe bych určitě vypíchl minipřednášku Kalisto, která nám osvětlila, že Marvel je kanonicky mnohem víc gay, než se může na první pohled zdát. Yuffie se zaměřila na všemi tolik opomíjené krabice a záchody v rámci herního světa a Sykysan přišel s velice zajímavým experimentem zaměřeným na linku 1188, kdy dispečery zkoušel z různých otázek týkajících se cesty do Japonska a této země obecně. Nu, a nesmíme zapomenout ani na hintzuův návod, díky němuž konečně zjistíte, jak se řádně a zodpovědně nezlepšovat. Až bude záznam tohoto bloku přednášek veřejně přístupný, tak si ho, funsubeři a cosplayeři, nesmíte nechat ujít.

Všeobecně asi nemám co víc říct, poněvadž se jednalo o samé zkušené přednášející, takže se žádné výrazné kiksy či cokoliv na ten způsob nekonaly.

 

V této kolonce bych ještě rád zmínil Besedu s autory Malýho dódžinu, na níž jsme tedy byli autoři v převaze proti čtenářům cirka deset na sedm či osm, takže se místo besedy konala spíš diskuse moderovaná DanemQ. Což ovšem vůbec nevadilo, protože několik málo výtisků se stejně prodalo a alespoň jsme všichni měli možnost svá díla nějak představit. Popřípadě seznámit všechny přítomné s dokonalostí storyboardů kreslených pouze skvělými a úžasnými stickmany.

Každopádně bych ale chtěl vypíchnout, že letos se Dódžin obzvláště vyvedl (za sebe bych dal palec nahoru více než polovině příspěvků, což už něco znamená). Tudíž vás nenápadně nabádám, abyste si minimálně jeden výtisk určitě pořídili, až k tomu budete mít příležitost, která nastane pravděpodobně na nadcházejícím Akiconu.

 

Hintzu připravující se na mistrovství světa ve vyšívání.

Hintzu připravující se na mistrovství světa ve vyšívání.

 

Plusy, mínusy a rovnítka… nebo tak nějak.

 

S přesunem do školních prostor přišlo několik nemalých změn. Z těch pozitivních bychom mohli jmenovat kupříkladu větší prostory nebo takovou klidnou atmosféru. Na druhou stranu byla většina prostor ještě o něco málo stísněnějších než v Zahradě a asi se všichni shodneme, že třídy základoškolského a středoškolského typu nejsou přímo stavěné pro conový styl přednášek. Ne, že by mi to vyloženě nějak vadilo, jen nevím, co bych přesně vytkl. Obecně jsem byl v těchto nových prostorách celkem spokojen. Vytknout bych tedy ještě mohl velice strohou výzdobu, s níž se však dost možná nedalo kvůli tamní původní „výzdobě“ nic moc dělat. I přesto to ovšem trošku ubíralo na celkové atmosféře akce.

A když jsem nakousl tu výzdobu, rád bych ještě zmínil absenci nějakého pevného maskota. Letošní řešení plakátu se mi upřímně zdálo jako velký krok vedle. Nemohu si pomoci, ale když se na něj podívám, nevidím pokus o experimentování, ale spíš snahu o zaplácnutí díry, kterou tvoří absence nějakého „natsuconního kreslíře“. Je mi jasné, že se jedná o akci mladou, ovšem do budoucna bych na propagačních materiálech určitě rád viděl unikátního maskota či všeobecně nějakou originální grafiku.

Kromě toho musím pochválit conovou jídelnu, která za poměrně rozumné ceny prodávala dokonce i celkem normální jídlo. Minimálně jsem tam žádné instantní nudle o prodejní ceně patnáct až dvacet korun neviděl prodávat za 75,- plus, jako se tomu s nejvyšší pravděpodobností děje na jedné nejmenované české akci.

Nakonec bych si chtěl ještě postěžovat na to, že v herně chyběly Magicy. Měli ale štěstí, alespoň ty Munchkiny tam měli.

Nu, a dál bych to tady asi nenatahoval. Obecně se mi na akci líbilo. To, co jsem výše vyjmenoval, jsou spíše kosmetické vady.

 

Všichni od Konaty dostali Press, jenom mě šoupli nějakého Hnidopicha. Nevíte někdo proč?

Všichni od Konaty dostali Press, jenom mně šoupli nějakého Hnidopicha. Nevíte někdo proč?

 

Kdo, s kým, kdy, za kolik a vlastně všechno, co se nevešlo jinam.

 

Tak abych také rozepsal ty deníčkové věci, co normálně lidi nečtou.

Když jsme s Eldoupátek nedlouho po otevření dorazili, už z dálky jsme viděli před vchodem ne zrovna krátkou frontu. K našemu štěstí jsme však těsně přede dveřmi objevili skupinku známých tváří, k níž jsme se samozřejmě nenápadně připojili. To čekání na vstup potom ubíhalo o to rychleji, že jsme s Erikem řešili v Kancolle právě probíhající event. Ještě před zanořením dovnitř budovy si pak díky nám zkrátil frontu i xDčko, jenž ještě stále používá jako kamufláž holení svého klasického plnovousu.

Po úspěšném opáskování jsme se začali shánět po místě, kam bychom mohli složit svá ten den ještě poměrně těžká zavazadla. Cestou na informace jsme naštěstí potkali hintzua a ten nám navrhl, abychom si to hodili k nim. Přesněji řečeno do místnosti rezervované té známé sektě zovoucí se Brněnští otaku. A vzhledem k tomu, že se jednalo nabídku, která se neodmítá, přijali jsme a hned poté se jali zkoumat prostory. Potažmo hledat nějaké známé tváře. To se nám nakonec podařilo až před „sálem“ Meidži (ano, odmítám používat angličtinu ww), kam jsme zamířili kvůli výše hodnocené přednášce o japonském náboženství. Nějak se tam s námi zastavil Ero a kolem měla cestu i slečna Landsmanová.

Po úporném avšak úspěšném boji proti usnutí jsme přednášku krátce zdrbnuli s Grekem a hintzuem a následně se přesunuli na druhou výše zmíněnou přednášku. Hintzu se vypařil asi po deseti minutách, takže jsme do konce hnidopišili ve dvou. Grek si pak po skončení samozřejmě nemohl odpustit krátkou diskusi s přednášející zaměřenou na její slabé a silné stránky.

Po následující besedě kolem nového Dódžinu jsem se stavil u Jakuzy, abych se pozdravil se Sunsubem. Tak nějak přišla řeč na to, že bychom si s edisonem možná měli nějak projít tu naší sobotní přednášku. Jaksi z toho ale sešlo, neboť se po chvilce spolu s Ximarou vypařili do hospody. Samozřejmě jsem pak nemohl nezajít se podívat na Ratmana do deskovkárny. Přistihl jsem ho, jak hraje jakousi deskovou hru s cirka dvanáctiletým chlapcem. O tom jsem se mimochodem potom od Ratmana dozvěděl, že ho tam pravděpodobně jeho rodič nechal přibližně před čtyřmi hodinami. Být jím napíši si to do životopisu jako zkušenost s hlídání děti. Třeba ho pak někam vezmou jako au pair.

Při následném dalším bloumání po škole jsem narazil na svou drahou spolužačku Ely (ale všichni ji říkejte Eliška), od níž jsem se mimo jiné dozvěděl mnoho nových důvodů, proč by mi mělo být nevolno z japonské sekce katedry asijských studií jisté české univerzity. Hintzu nám pak dokonce osvětlil, proč to tam jde tak desíti k jedné.

To je asi pro pátek všechno. Vzdálili jsme se poněkud brzo, protože Elda měla další den vstávat brzo kvůli svému cosplayi a já měl mít přednášku, kterou jsme s edisonem doposud nijak moc neprobírali. Ale prezentaci jsme měli. A byla celá v Latexu!

Moje sobota začala okamžitým přesunem na stanoviště Jakuzy, kde jsem edisona nenašel. Bylo mi řečeno, že se právě přepravuje od mJezdce po řádně propité noci s pořádnou kocovinou. Jasná předzvěst kvalitní přednášky samozřejmě. Než se pak kolega doplahočil, stačili jsme s Ximarou donutit Auriella k načasování několika málo řádků anime Parole no miraidžima z Anime Mirai 2014, které ještě stále nemá absolutně žádný překlad, tudíž si nemáme časování od koho vypůjčit.

Přetočíme čas na přibližně tři hodiny před naší přednáškou. Byli jsme oba dva na místě a tak nějak diskutovali, o čem budeme mluvit. Rámcově jsme se dohodli, ale ve výsledku jsme tomu moc nedali. Což se trošku podepsalo na začátku přednášky. Nebudu však ještě předbíhat. Protože co se stalo na jejím začátku, nejspíš nikdo z přítomných nečekal. Tak nějak jsme očekávali normálně zaplněnou místnost. Ten příval lidí chvilku po započetí nás trochu uvedl do rozpaků, ale rozhodit jsme se nenechali a statečně to rozjeli. A upřímně doufám, že se návštěvníkům náš výstup líbil. Za kiksy se omlouvám (ty moje záseky jsou příšerné, vím) a pokud kdokoliv máte jakoukoliv připomínku, nebojte se a pořádně nám to zkritizujte.

Zbytek asi už jen tak v bodech. Žabista byl úspěšně asimilován weeby. Cathy má doposud trauma z mojí první přednášky pořádané na Advyku 2011. Campari má fetiš na překvapování svých známých za pomocí masek a make-upu. Ratman s čepcem a parapletem má maximální swag. Calisto má 3DSko pro chudé. Těch plakátů s holkou, co má Downův syndrom, se tedy moc neprodalo. Márty předvedl tu nejlepší přednášku, kterou tahle zeměkoule kdy uvidí. Matteas furt běhal do hospody. SiMiK si zaplatil con, aby mohl sedět v hospodě a přišel se podívat jenom na naší přednášku. Odine se také přišel podívat na naší přednášku! Michala ještě čeká dlouhá cesta, než se mi bude moci rovnat v 2hu. Hintzu vyšívá první ligu. Yuuya by se už konečně měl naučit líčit sám na toho trapa. Chill ještě neudělala korektury tomu 2hu a ignoruje mě! Fensteho štve, že jsem vyhrál v Munchkinech. Yamík si ty svoje slepené krabice může klidně nechat (ww). Wolfii smrdí. Astrak je zmrd.

 

Ratman s Fakt hustým parapletem za swag +12 a Based čepcem za swag +9000. A i tak jsem mu to vítezství v Munchkinech zhatil.

Ratman s Fakt hustým parapletem za swag +12 a Based čepcem za swag +9000. A i tak jsem mu to vítezství v Munchkinech zhatil.

 

Nu, já už přepínám a končím. Jestli jsem na někoho s něčím zapomněl, tak do mě kopněte, je už trochu pozdě a ostatně se mohu odvolat i na poslední bod předešlého odstavce. Takže ahoj a zase někdy na Akiconu.

Příspěvek byl publikován v rubrice Ranty se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 komentářů u Úplně normální report z Natsuconu (2014)

  1. Ely napsal:

    (Já tě za tu Elišku jednou pověsím za koule do průvanu. A kdo mě tak na tvé doporučení nazve, bude tam viset s tebou.)

    Člověk tak nějak po přečtení reportu vidí, proč jsi byl ozdoben cedulkou Nitpicker O:) Dodatečně mě čím dál víc zajímá přednáška Císař a Japonsko. Chtěla bych vidět, zda to skutečně bylo tak zlé, jak popisuješ, nebo zda si od toho mám odmyslet takové to typické astrakovské hnidopišství, které se v tomto případě projevilo například u kritizování výzdoby prostor, a přednáška byla ve skutečnosti třebas mírně zlá až ucházející.
    Pokud máš traumatizovanou dívkou na mysli slečnu sedící s námi v sobotu večer v jídelně, tak to byla Cathy, nikoliv Figurka. Leda že by Figurka měla trauma, o kterém nevím? :)
    Anyway, nice report!

    • Astrak napsal:

      Tak jestli to s těmi koulemi dokážeš, tak beze všeho.:D

      Něco jsem si najít musel, abych jenom nechválil, že jo. Jestli chceš potvrdit špatnost té přednášky, běž se zeptat Greka. Sice se ji potom snažil domlouvat spíš pozitivně, ale v průběhu jsme se poměrně nasmáli oba dva. Ten hnidopich je samozřejmě za recenze.:D

      Jo, tak to musím opravit. Jsem nabyl dojmu, že se jedná o Figurku. Děkuji za upozornění.

    • Elda napsal:

      Teď vím, že ti to oslovení vadí. Ti tak budu říkat. Nikam mě pověsit nemůžeš, protože koule nemám. :D

  2. Cathy napsal:

    Trauma…jak trauma…co mě nezabije to mě posílí…a negativní zkušenost taky zkušenost….a navíc pokud jsem přežila tamto, tak mě snad na přednáškách nic (a nikdo) nepřekvapí ;o)….Každopádně jsem chtěla poděkovat za příjemné rozptýlení, které mi poskytla vaše skupinka <3 Sice je mi líto, že jsem se víc nezapojila, ale byla jsem tak nervozní před přednáškou, že jsem byla ráda že můžu volně dýchat. Ale na druhou stranu jsem se dozvěděla spoustu věci, které jen tak nikde neuslyším a byla to příjemná zkušenost už jen v tom ,že teď vím jak těžké je udělat takový con nebo festival.

  3. Nya-chan Production napsal:

    Penis.

    Ale jinak pěkný report, wtz.

  4. Lusi napsal:

    Jak se mohlo stát, že ti uteklo, že má NatsuCon maskota? Já se o to nijak zvlášť nezajímala, přesto na mě z FB i ze stránek několik měsíců před akcí neustále čučelo, že oficiální maskot se jmenuje Butaneko a je na všech oficiálních artech (web, FB, programy, trika, prezentace, propagační obrázky i 404ka :D)
    Z nějakého záhadného důvodu chybí jen na plakátu (přitom loni tuším byl). Ale ten plakát byl celkově nějak z úplně jiného vesmíru. Já si až do conu myslela, že to byl fakt jen webový vtip (narážka na Advíkovský plakát), když jinak má NatsuCon podle mého nejucelenější grafické zpracování ze všech conů, co znám.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>